Nold
Zokni 2005.03.23. 10:35
Ezen az oldalon, -oldalakon sok mindent találsz..
A Nold oldalain barangolva találtam rá a Folyami hajók-ra.
Gyönyörű képek hajókról és "környezetükről" órákra lekötött:)
A képek fotósától történetüket is megtudtam..
engedélyére vártam, h itt közzétehessem.
az engedélyt megkaptam,íme 1 Életkép:
Kedves Zsuzsa!
Leírom szivesen, ha szívesen olvasod:) persze minden kaland megér legalább
egy ilyen oldalt, de azokat (legalábbis a hajós
részét) tervezem feltenni, mert valamivel már újítani kell:)
szóval, valahol olyan 85 augusztusába kezdödött a dolog. Ekkor voltam úgy 2
hónapos és az "elbeszélések" szerint már
figyelgettem a hajókat, mert hát hol lettem volna máshol csecsemökoromban
is, ha nem a dunaparton :) aztán voltam olyan 4
éves amikor az elsö meghatározó élmény ért. Mint tapasztalatlan parti
napozók közel merészkedtünk a vízhez és az egyik hajó
("Sofia") hulláma szépen kiöntött minket. Azóta hónapokig rá se tudtam nézni
a vízre, úgy megrémültem és ez a félelem
hirtelen átcsapott a másik oldalra és innen tulajdonképpen már
megállíthatatlan volt a folyamat. 7 évesen már írtam a hajókat
amik elmentek elöttem, söt, késöbb már fényképeztem is. Igaz az elsö pártíz
kép mind vagy elmosódott lett, vagy nagyobb
felületen látszik rajta az ujjam, mint a fötéma, de aztán sikerült
belerázódnom abba is. Tulajdonképpen 2001-ig színte csak a
partról néztem a hajókat, (persze egy-egy menetrendi út kivételével).
Már-már szenvedéllyé vált. Semmi más, csak állni a
parton és nézni, fényképezni öket. Nagy nehézkesen sikerült beszerezni a
legtöbbjük havi menetrendjét, és akkor menetrend
szerint, ha kint voltunk horányba, kimentem. Legtöbbször hajnalban kellett
kelni. És akkor én fogtam magam és fél ötkor
felkeltem, mert jön az a hajó és azt meg kell nézni és kész. Egy idö után
már mindenki körülöttem azt mondta, hogy ez már
túlzás. Tán igazuk is volt, mindenesetre én nem éreztem annak, és az ember
meg azt csinálja amit szeret, és ha kint szeret
állni a szakadó esöben a parton, mert épp jön a River Cloud, akkor kint áll
és megvárja. :) aztán persze gyültek az anyagok,
képek, dokumentumok, és kitaláltam, hogy kéne egy honlap a netre. Akkor még
nemigen voltak hajózással foglalkozó oldalak, és
nagyon hiányoltam. Úgy éreztem, egyedül vagyok ezzel, mert akkoriban tényleg
sehol-senkivel nem találkoztam, aki így odavan
ezért a témáért. Aztán körülnéztem, mennyiért lehet honlapot csináltatni és
úgy gondoltam, a fene ott egye meg, megcsinálom
valahogy én :) Nem lesz olyan szép, igényes, de senki más nem tudja,
milyennek akarom, milyennek képzelem el, úgyhogy
megpróbáltam megszerezni a szükséges információkat, hogy hogy lehet egy
ilyenbe belekezdeni és aztán egy szép nyári délután
elkezdtem. Nagy sikere volt akkor, mivel ennyire mélyremenö szinteken nem
volt kezelve a kérdés a weben sehol máshol, persze
mára már az egyesület jóvoltából is részben, azért kerekednek jóval
részletesebb anyagok is. De ott, akkor, ez jó volt, és a
kellö hatást elérte. Csatlakoztam egy hajózási fórumhoz, ahol nagy
szeretettel fogadtak, és egyböl ahogy megnézték a honlapom
tudták, hogy nem kevésbé vagyok ezirányba megszállott. Aztán összejöttünk. A
többiek, amelett hogy idösebbek, föleg régebben
hajózott, ma már mással foglalkozó nosztalgiázni vágyókból állnak, de persze
akad még hozzám hasonlóan lelkes amatör. Nemes
célként tüztük ki az egyesület megalapítása mellett, hogy megpróbáljuk
megállítani az öreg vontatóhajók tömegmészárlását.
Persze hamar kiderült, hogy így együtt, mivel még nagyon fiatal szervezet
voltunk, így még támogatásokkal se - nincs annyi
pénzünk, hogy kivásároljunk egyet. A szerencsének köszönhetö, hogy
összetalálkoztunk egy vállalkozóval, akivel sikerült
megállapodni. Ö egy hajóskanzenröl álmodott (persze sikeres vállalkozó lévén
az anyagiak nem okoztak volna gondot, hogy
valósággá is váljon) és mondta, hogy megveszi a hajót, (ez a bizonyos Sopron
vontató) és ö lesz a skanzen müködöképes öreg
vontatóhajója. Mi felújítjuk, s cserébe hajózunk vele. Aztán innen már
minden hétvégénkre jutott program. Lelkesen
takarítottuk, festettük, szerelgettük a hajót, s jó volt látni, ahogy a
kezünk alatt válik ismét igazi, müködö hajóvá.
Eredeti test, eredeti gépek, eredeti hangulat. :) Jókat vontattunk vele,
tényleg óriási élmények voltak. És megérte érte
minden mozdulat. Aztán persze több hajóra eljutottam. Például, ami olvasható
is a lapon, a Viking Star üdülöhajóval amikor
voltam egy hétig, ott megismerkedtem a kapitánnyal. Azóta jóban vagyunk és
amikor csak tudok, a magyar szakaszon hajózok
vele. Az ugye Passau-BP között utaztatja az üdülöket, és lefele Pest elött
megáll Esztergomban. s akkor én ilyenkor amikor
megérkezik, reggel felülök a vonatra, kimegyek Egomba, felszállok a hajóra,
és lejövök velük Pestre. Ez egy jó 4 órás út, és
itt általában végig én hozhatom a hajót. A kapitánynak is jó, mert pihenhet
kicsit (persze nyilván azért felügyel, meg
figyeli, hogy épp milyen hülyeséget csinálok:)) de nem úgy, mintha ö vinné,
nekem is jó, mert nekem meg minden vágyam, hogy
egy ilyen szép nagy hajó kereke elött állhassak. Aztán, ebböl a csapatból
páran összeálltak, hogy vesznek egy aknásznaszádot,
az is számos kalandra hívott. :) Persze emellett azért mindig jutott idö
kicsit nosztalgiázni, a horányi parton :) Most épp a
Tatabánya vontatóhajót készüljük memgenteni, és készülünk vele felhajózni
Bajáról Budapestre. Persze még nem tudjuk, mikor.
Szóval, röviden ennyi. Örülök, hogy dolgozhatok itt az egyesületben,
szivesen csinálom, szivesen rajzolom a grafikákat,
szedegetem össze a képeket, szkennelek, a hajón szivesen dolgozom, mégha
nemegyszer csak annyi a feladat, hogy a lapát
szorosabbik végét kell megfogni. Szal örülök, hogy sikerült ily módon
mégközelebb jutnom ahhoz, amit szeretek. :) És persze,
amikor épp szabad a kezem fényképezek. Amit szépnek találok, legyen az egy
felhö, egy hajó, nem mindennapi helyzetben, vagy
akár csak a tajtékzó csavarvíz, ahogy tünik el a hajó faránál a végtelenbe.
S bár semmi célom nincs vele, pusztán csak az
utókornak és persze magamnak megörökíteni ezeket a dolgokat, most úgy érzem
egy bizonyos célt talán mégis elértek. Eddig
túlnyomórészt csak hajósok/volt hajósok illetve hajózással valahol
kapcsolatba hozhatók írtak, gratuláltak, írtak
észrevételt, kritikát, helyesbítést. Hajózást illetöen kivülállótól még nem
kaptam visszajelzést :) talán ezért is éreztem
úgy, hogy most így itt írnom kell pár sorban. Úgyhogy mégegyszer, örülök,
hogy tetszenek, és köszönöm a levelet és ezt a ki
nem mondott bíztatást, hogy van értelme öket felrakosgatni. Mert igazán ezek
neked készültek. Annak, aki nem a részese, de
mégis magával ragadja valahol, és érdeklödik:)
üdvözlettel
Dani
____________________________________________________
<<< Kalmár Dániel >>>
http://www.folyamhajo.hu >> kd@folyamhajo.hu
|